tisdag 4 december 2012

Julpyssla tillsammans, lucka 4


Några av mina demo-påsar. Har ni vägarna förbi Miini kan ni ju se om de
hänger kvar... Den till höger kanske passar bättre för en bok, än godis?
Ett bibliotek ville ha en aktivitet för barn, med att formge sina egna godispåsar. Något som man kunde lägga godis i, och kanske ge bort som julklapp. Kunde jag tänka mig att hålla i det?

Jag funderade lite, och kände efter noga om det kunde passa in på hur jag vill arbeta med skapande för barn. Ifall "att göra godispåsar" kunde stämma med min syn på vad jag vill förmedla. Säger hellre ja än nej, så jag sa ja. Men råkade sen oavsiktligt förtränga att det skulle vara just glittriga godispåsar...

Så på första advent pysslade jag på Stadsbiblioteket Miini, i Göteborg. Jag hade klurat ut hur vi enkelt skulle kunna göra påsar i olika former. Och ett av mina förslag var att göra runda påsar, sådant klarar inte påsmaskiner av - men vi människor kan!

Jag fick i sista minuten med mig både paljetter och silverpapper, men jag tycker att ett barns bilder är mer fantastiskt än paljetter. I alla fall är en bild bland det det finaste jag kan få av ett barn... Vad tycker du?

Så bygg påsar med stadigt ritpapper, då kan barnens bilder bli dekor. Vi använde t.ex. en låda eller rund bakpulverburk som stomme. Låter ni lådorna eller burkarna sitta kvar i påsformen medan ni ritar klart, så blir påsen blir inte knölig. Bilderna kan få växa fram runt hela påsen. Oftast ritar man på platta papper - så att rita på en tredimensionell form är extra roligt!

Sist gör ni hål med håltång eller annat, och knyter i valfritt band. Eller häftar fast band. Gör ni små påsar passar de för granen. Hoppas ni vågar er på att prova, även om en komplett beskrivning inte får plats här.

Tack alla som trotsade kylan och kom och pysslade.

Viggo och Sara gjorde påsar i långa banor! Och sen kunde de fortsätta
hemma, och även visa kompisar. Jag tycker om när mina pyssel relativt
enkelt går att fortsätta med hemma!



I Julkalender 2012 visar jag bilder från arbetet med boken Julpyssla tillsammans, eller annat pyssligt som passar i december.


Inga kommentarer: