måndag 7 mars 2011

Drömyrke: keramiker

Minns ni, jämsides med min pysselentusiasm är jag ju även keramiker. Och denna vecka är det allra sista veckan med lerarbete inför en utställning. Det innebär extra full fart framåt i verkstan för min del. För dig som besöker min blogg här, innebär det kanske något kortare eller färre inlägg. Vi får se, men min plan är helt enkelt lite snack och mycket verkstad.

Keramiker ja, många människor får något drömmande i blicken när de hör vad jag arbetar med. Det brukar snart krypa fram en hemlig önskan om att lära sig att dreja.
roligt har jag tänkt, att de vill lära sig något nytt. Att de tycker om att forma ett material. Idéer som händigheten så konkret får förverkliga...
Heja på, sätt igång och öva!

Men kanske har jag varit naiv? Idag slog det mig att de har nog sett FILMEN! Ni vet, Ghost - med den där scenen då Demi Moore och Patrick Swayze drejade sig in i filmhistorien. Och gjorde ett oförglömligt avtryck i människors föreställning om arbete med lera. Kan detta till viss del förklara den så drömmande blicken hos dig med drejarlängtan?

Har någon helt missat filmen eller om du vill se den scenen igen, klicka igång lilla filmklippet här nedan.
LITEN VARNING Ganska oskyldigt även för unga tittare, men lura bort barnen från datorn om du vill kontrollera själv, innan de får se...

Har jag ett drömyrke? Javisst.
Lite snack och mycket verkstad, som sagt...

- Is ceramic artist a profession to dream about? 
- Yes, I can strongly recommend it. At least, try to learn how to use the throwing wheel... ; -)

Inga kommentarer: