onsdag 16 mars 2011

Fåglar direkt från ugnen

Fåglar i porslin, till en installation med mätinstrument, se bild nedan. Längd ca 30 cm.

Jag har inte några schemalagda temaveckor med särskilda ämnen här i bloggen. Just den spontana speglingen av de pyssel som pågår tycker jag är roligast att skriva om. Och visa bilder på.

Så just den här veckan är kanske det spontana temat keramik? Som jag gör själv, och inte pysslar tillsammans med barn... Igår tömde jag två ugnar på KKV, där jag bränner inför nästa utställning.

Mitt arbetstema har förändrats lite under arbetets gång, men nu kommer det handla om att navigera och hitta rätt. Kanske behöver man mätinstrument för att räkna ut sin rätta rutt? Kanske blir det inte rätt i alla fall...

Riktiga fåglar har förresten börjat orientera sig efter motorvägar, visste du det? Smart. Men jag hoppas att de spanar efter sina gamla vanliga kännetecken, också. Vattenvägar, ljusgröna lövskogen, favoritrastplatsen med blåbär... eller hur gör de för att hitta rätt?

I veckan ska jag också berätta mer om kommande pysselverkstäder med mig, lördag 19 mars både i Kinna och Göteborg, fast på olika tider...

Redskap för navigering, under arbete, ska slipas och delvis byta färg till klaraste rött. Min torra hand är med för att visa skalan...

Få männsikor har tillgång till utsikten från femte våningen från gamla sockerbruket. Nu för tiden finns Konstnärernas kollektivverkstad, KKV där - och endast för medlemmar.  Så här såg det ut klockan 19 igår. Beklagar oskärpan.

Inga kommentarer: