onsdag 2 februari 2011

Nu finns boken på 460 bibliotek! Minst.

Glass till alla som jobbar på bibliotek och deras låntagare!

bibliotek.se kan man gå in och kolla vilka bibliotek i Sverige som har en en viss boktitel. Så är det väl tänkt att den sidan ska användas, egentligen.
Men man kan också använda webbsidan till att tålmodigt räkna på hur många bibliotek en viss titel finns. Kanske behövs ett specialintresse för att lägga tid på en sådan sysselsättning?

Nu råkar jag ju ha släppt mitt livs första bok, så visst har jag ett specialintresse! Och vill veta dess spridning och tillgänglighet i landet. Så någon gång i månaden räknar jag och varje gång har boken klättrat uppåt...
Siffernörd, jag? Jepp, jag erkänner direkt!
Vid det högtidliga februari-räknandet visade det sig att Pyssla tillsammans finns på minst 460 bibliotek i Sverige. T.ex. på många skolbibliotek runt om i Sverige.

Det värmer en biblioteksälskare som jag, att många pysselsugna människor kan låna boken landet över, hurra!
Gissa om jag är nyfiken på vilka pyssel i boken barnen i till exempel nordliga Moskosel (i Arvidsjaurs kommun) vill göra. Vet du?

Och jag blir även nyfiken på alla de där orterna jag så tålmodigt räknat. Moskosel hade 2010 en folkmängd på 241 invånare. Det vackra namnet då? Enligt Wikipedia: På umesamiska heter orten Måskuosuvvane, av måskuos (= innestängd) och suvvane (=lugnt vatten i en älv, en sel). Måskuos hade i äldre samiska också betydelsen "vända". 

241 invånare och ett bibliotek alltså. Och på någon av de där bibliotekshyllorna står kanske just nu Pyssla tillsammans. Eller ännu hellre, ett barn har lånat hem boken. Bläddrar, funderar lite och sätter sen igång med ett pyssel.

En tankekaramell med fin eftersmak. Heja, heja alla bibliotek!

Inga kommentarer: