onsdag 3 december 2014

En glimt från en pappkaksverkstad.

Tada! Felix har trollat fram ett eget pappkakshus, med
maffigt stora godisdekorationer.

Det är smått magiskt att se vad färg kan göra - hur mesigt beigebrun wellpapp förvandlas när det målas till läskande pepparkaksbrunt - och får byta form från kantiga lådor till fantasifulla pappkakshus!

I lördags besökte jag Linnéstadens bibliotek med min pappkaksverkstad, och i måndags var jag på Lekterapin på Drottniung Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg, så senaste veckan har jag träffat många barn som skapat egna hus som passar bra både i december och inte minst - att leka med när de är klara.

Vi målade även fram godis att dekorera med, och limmade garnkristyr och blev märkligt sugna på att äta pepparkakor.

Nu är jag förstås nyfiken på vilka filurer som flyttat in i alla pappkakshusen, maila gärna bilder om ni har ...

Ni som blir sugna på att pyssla får leta upp en lämplig låda, och i Julpyssla tillsammans kan man läsa mer om hur vi gjort, där finns även tips om hur du gör en Pappkakskrona - en sån är bra att ha i kommande lussetider om man tröttnat på att vara pepparkaksgubbe. Kanske dags att vara kunglig i nästa lussetåg?
Boken finns förstås att köpa där du brukar köpa böcker och glädjande nog till låns på bibliotek i hela Sverige.

Tack till alla som kom!

Inga kommentarer: