måndag 3 december 2012

Julpyssla tillsammans, lucka 3

Idag foton ur Julpyssla tillsammans.

Äntligen vitt i Göteborg! Hos dig med? Första snön känns magisk, tycker jag.

Och den här kylan är ovanlig på västkusten, så skynda er att hälla vatten i några hinkar och ställ ut, så vips har ni börjat göra islyktor! Det är en av några klassikerpyssel som fick dispans från min regel att de flesta pysslen i mina böcker ska gå att leka med. För att göra islyktor är så roligt.

Ha koll på att det inte blir helt bottenfruset i hinken (eller skålen, eller tunnan, eller ...) för när det är lagom tjocka isväggar häller ni ut vattnet och vänder isklumpen upp och ned. Sa jag isklump? Nä, nu har det ju med ett värmeljus förvandlats till en islykta.

Prova er fram med de hinkar och de minusgrader ni har tillgång till. Vatten har ju alla lyckligtvis tillgång till, i det här landet. Lycka till!

I Julkalender 2012 visar jag bilder från arbetet med boken Julpyssla tillsammans, eller annat pyssligt som passar i december.

En hink, vatten och minusgrader är allt som behövs.
Och man kan "fuska", och ta till frysboxen, om vintern är för mild ...

Inga kommentarer: