fredag 14 januari 2011

Klassisk vardagsrolighet: högläsning!


Eftersom vi fortfarande befinner oss i de tunga oxveckorna, kommer jag med fler tips på roligheter att lätta upp vardagen med. Kanske vill ni varva pysslandet med högläsning? Också en mysig sysselsättning som är lätt att anpassa efter den vardagliga orken eller tiden.

Vad läser man då? Tja, även hemma hos oss går de populära böckerna om LasseMajas detektivbyrå varma, av Martin Widmark och Helena Willis.

Petter Lidbecks tre böcker om Bozze, den snälle polisen är roliga, illusterade av Lisen Adbåge. Samma upphovsmän står bakom den småläskiga Kan man också en hit! För oss passade den råa humorn och att det var aktiviteter man absolut INTE ska ägna sig åt var tydligt...

Med risk för att bli tjatig om Petter Lidbecks böcker, rundar jag av dagens inlägg med Flickan och presidenten. Även den med Lisen Adbådes illustrationer.
En Rymdis landar på jorden och talar bland annat om för Flickan att barn är otvingbara. Fantastiskt fint!
Men, läsningen av den boken har gett effekten att ibland är svårare att borsta tänderna på dottern...
- Man får inte tvinga barn!
 Hm, emellanåt lite opraktiskt för oss föräldrar, men bara på ytterst kort sikt! I det längre perspektivet är det ju en av de mänskliga rättigheterna, som jag gärna vill att alla barn tycker är självklar.
Rätten att säga nej.
I boken rikligt kryddat med Petter Lidbecks humor.

Om jag fick tvinga er, skulle jag säga:
- Den måste ni läsa!

Inga kommentarer: